Zeker nu het nog lang donker is, valt het eerder op als straatverlichting kapot is. Hierdoor is het zien en gezien worden beperkt en de gemeente begrijpt dat dit een onveilig gevoel kan geven. Ze laten de storing zo snel mogelijk verhelpen, maar het kan 1 tot 2 weken duren voordat dit gebeurt. Bij winterse omstandigheden zoals vorst en sneeuwval kan de aannemer geen werkzaamheden buiten uitvoeren. Hierdoor duurt het langer voordat de lampen weer branden. Melden van kapotte verlichting helpt, want dan weet de gemeente eerder waar een lamp vervangen moet worden.

Het is u vast wel een keer opgevallen dat soms meerdere lampen naast elkaar kapot zijn. Dan spreken we van een ‘netwerkstoring’. Dit is een storing aan de grondkabels of aan een kast waaruit meerdere lampen stroom krijgen. Omdat deze kabels geen eigendom zijn van de gemeente, hebben zij weinig invloed op de duur van de storing. De eigenaar van het netwerk probeert zo snel mogelijk de storingen op te lossen, maar deze zijn niet altijd makkelijk te vinden. In het meest vervelende geval kan het soms wel enkele weken duren.

Storing doorgeven

U kunt een storing bij voorkeur online melden via de webpagina melding openbare ruimte of telefonisch via het verkorte telefoonnummer 14 040. Vermeld hierbij het lantaarnpaalnummer (een 6-cijferig dat onder de barcode staat en dat begint met VH……). Als er geen nummer op de lantaarnpaal staat, geef dan aan ter hoogte van welk adres de storing is.